Steeds meer consumenten vragen hun BKR-status op. Het aantal mensen dat zijn of haar gegevens opvraagt bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) is in 2010 voor het tweede jaar op rij gestegen. Volgens directeur Peter van den Bosch van het BKR, hebben consumenten een groeiende behoeft aan inzicht.
In 2010 verstrekten het BKR 192.000 keer informatie uit het Centraal Krediet Informatiesysteem aan consumenten. Dat is 1,2 procent meer dan in 2009 en zelfs 6 procent meer dan in 2008. Het BKR geeft ook aan deze groei zich nog steeds voortzet. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er al 4.000 meer inzages dan in dezelfde periode in 2010.
Minder noteringen
Ondanks dat meer mensen dus behoefte hebben aan inzage in hun BKR-notering, is het aantal personen dat is opgenomen in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) het afgelopen jaar gedaald. Eind 2009 stonden nog 11,5 miljoen mensen bij het BKR geregistreerd. In 2010 is dit afgenomen tot 9,2 miljoen. Dit is grotendeels gevolg van het feit dat telecombedrijven niet meer deelnemen aan het BKR.
BKR is blij dat meer mensen inzicht vragen in hun gegevens en moedigt dit ook aan door het ondermeer mogelijk te maken om via internet de gegevens op te vragen. Directeur Van den Bosch: “Transparantie is van belang om fraude in het financiĆ«le verkeer te helpen voorkomen. Een consument die inzicht heeft in zijn gegevens en veranderingen daarin kan volgen, is zelf in staat om te beoordelen of deze veranderingen terecht zij. Zo kan hij bijvoorbeeld identiteitsfraude vroegtijdig ontdekken.”
Bron: mistermoney.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten