Alle kredieten – en inmiddels ook sommige mobiele telefoonabonnementen - die in Nederland worden verstrekt staan in een groot register: het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). Beheerder van dit register is de Stichting Bureau Krediet Registratie, beter bekend als BKR. Je ziet en hoort het altijd bij leenreclames: ‘toetsing en registratie bij het BKR te Tiel’. Die stad is misschien wel meer bekend door het BKR dan door Flipje en Jomanda.
Zodra je bij een organisatie iets aanvraagt waar een kredietfaciliteit aan vastzit worden jouw gegevens getoetst bij het BKR. Dat houdt niets anders in dan dat jouw naam, geboortedatum en adres worden ingevoerd om na te gaan hoe jouw kredietverleden eruit ziet. Bijna iedereen staat wel in het CKI vermeld. Dat levert meestal geen problemen op. De toetsende organisatie ziet wat je hebt lopen en houdt bij de beoordeling van de aanvraag eventueel rekening met de maandlasten die horen bij de kredieten die op jouw naam staan.
Echte gevolgen heeft een BKR-registratie pas wanneer er betalingsproblemen zijn geweest. Dan wordt er een achterstandscodering bij het betreffende krediet geplaatst. Er zijn verschillende coderingen die variëren in ernst. Echter: iedere codering doet allerlei alarmbellen rinkelen bij organisaties die beoordelen of ze jou een kredietfaciliteit willen verstrekken. Vaak zullen ze zonder nadere vragen besluiten dat jouw aanvraag niet gehonoreerd wordt.
Op zich begrijpelijk, geen enkel bedrijf wil in zee gaan met klanten die niet terugbetalen. Belangrijk om te beseffen is dat de beslissing over het al dan niet accepteren van de aanvraag altijd bij het bedrijf zelf ligt. Het BKR laat alleen zien wat er geregistreerd staat, zonder daar verder een oordeel over te vellen. Er is geen sprake van een verbod op het verstrekken van kredieten aan mensen met een codering. Het BKR informeert alleen.
Er zijn veel mensen die problemen hebben met hun BKR-codering. Dat is te begrijpen: je wordt er in allerlei situaties mee geconfronteerd. Je kunt niet alleen geen lening meer afsluiten, maar ook geen huis kopen en geen gsm-abonnement meer nemen. Het uitgangspunt is dat de consument hiermee tegen zichzelf in bescherming genomen wordt. Je kunt immers niet maar eindeloos doorgaan met het afsluiten van leningen, terwijl je niet tot terugbetalen in staat bent. Natuurlijk hebben de kredietverstrekkers hier ook veel belang bij.
Bekend is dat er veel situaties zijn waarin mensen de codering onterecht of niet volgens de regels hebben gekregen. Het is mogelijk om een BKR-codering aan te vechten. Dit kan via de Geschillencommissie of via de rechter.
Bron: mistermoney.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten