Bij de meeste postorderbedrijven kunt u uw aankopen in termijnen terugbetalen, ofwel kopen op afbetaling. Dit noemt men Postorderkrediet. Veelal kunt u na uw aankoop zelf bepalen binnen wat voor termijn u uw aankoop terugbetaald.
Bij het afsluiten van een postorderkrediet gaat u doorgaans een doorlopend krediet aan. Dit betekend dat u tot een overeengekomen limiet aankopen kunt doen. Heeft u na verloop van tijd enige termijnen afbetaald en zodoende weer extra kredietruimt opgebouwd, dan kunt u deze extra financiële ruimte weer aanspreken voor een nieuwe aankoop.
Verder ontvangt u iedere maand een saldo-overzicht met daarop vermeldt uw openstaande saldo, uw bestedingsruimte en het minimale bedrag dat u maandelijks dient af te lossen. Bij vervroegd aflossen wordt in de regel géén "boeterente" in rekening gebracht. Voor het eenvoudigweg verhogen of verlagen van uw kredietlimiet kunt u contact opnemen met de klantenservice.
Een postorderkrediet is een kredietvorm die vaak erg flexibel en snel af te sluiten is. Wel zal er een bkr-toetsing plaatsvinden. U kunt bij het betreffende postorderbedrijf continu, tot de overeengekomen kredietlimiet, aankopen blijven doen. In sommige gevallen kunt u zelfs geld laten overboeken naar uw prive bank- of girorekening.
Het nadeel van een postorderkrediet is dat het erg duur is. U betaald soms wel 18 tot 20 procent rente per jaar!
Voorbeelden van bekende postorderbedrijven zijn Wehkamp en Neckermann.
Bron: www.hkic.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten